מרכז גמילה סטפס

בני נוער

בני נוער - התמכרות לסמים אלכוהול הימורים התמכרות לסמים בקרב בני נוער הוא נושא שמעסיק הורים רבים כמו כן את גורמי הרווחה . הורים שרואים כי הילדים שלהם מתדרדרים להתנהגויות מסכנות ושימוש בסמים ולא מצליחים לעזור להם. נערים רבים מגיעים לנקודה כי הלימודים אינם מעניינים, הם מאבדים עניין במסגרת ומעדיפים לברוח לשינה מסכים או שוטטות עם חברים.
מדוע זה קורה ?
ברוב המקרים הנערים לווים חווית מורכבות ואינם משתפים את הקרובים ובכך נשארים עם קשיים שלא מסוגלים להתמודד איתם ובוחרים בדרכים שליליות להתמודדות על הרגשות ועם מצבי החיים.
בני נוער מורדים בהורים כיוון שלא רואים בהם מודל לחיקוי ואינם בני גילם, אי סימטריה הזאת יוצרת מרחק בין ההורים לילד.
ילדים בגיל צעיר נתונים להשפעות של חבריהם כיוון שמחפשים שייכות והכרה בקרב קבוצת השווים ובכך מאבדים את זהותם ואו מעצבים את זהותם בהתאם לסביבה ולא לערכים שלמדו בבית. מכאן הדרך בדרך כלל קצרה לעשות שטויות ולהתנהג בצורה הרסנית. נערים בגיל ההתבגרות שנוגעים בסמים ואו הימורים צריך להשיג כל הזמן כספים שאין להם, מכאן הם מתחילים לשקר לגנוב ולעשות קומבינות.

גמילה-מסמים

גיל ההתבגרות-מהו?

גיל ההתבגרות בקרב בני נוער הוא נושא מורכב ותקופה מורכבת בחייהם,תקופה זו מאתגרת ומרובת שינויים בחייו של המתבגר המגיע לגיל זה. זו תקופה מסמלת - מעבר בין ילדות לבגרות, מעבר בין תלות לעצמאות, מעבר בין מעורבות לנפרדות.
תקופה זו מאלצת את המתבגר להתמודד עם אתגרים רבים ומורכבים, עם שינויים בציפיות ובדרישות של הסביבה מהם וכן שינויים בציפיות שלהם מעצמם.
הם מתמודדים עם שאלות הנוגעות לעתידם – מבחירת מגמה בתיכון ודרך שאלת הגיוס לצה"ל ובמקביל לכל אלו, אם לא מספיק, עליהם להתמודד גם עם לחצים חברתיים רבים. לחצים אלו יוצרים בלבול רב ובכך מעמיד אותם בסכנת האמביוולנטיות והבחירה.
חלק מהמתבגרים עוברים תקופה זאת בשלום יחסי ללא מהמורות רבות, וזאת הודות בשלות ריגשית,אגו בשל ומיומנויות שרכשו במהלך ההתבגרות, כמו חן יכולת הסתגלות חברתית וגבולות.
לא מעט מתבגרים חווים בתקופה זו אתגרים מבלבלים ואף גורם סיכוני. מאחר וגיל זה מאופיין בסקרנות רבה ובנטיה לקחת סיכונים ורצון להתנסות בדברים חדשים, בדיקת גבולות הן מול עצמם והן מול ההורים, תקופה זו מלווה אצל רבים מהמתבגרים במידה זו או אחרת של מרדנות. מרדנות בסביבה בחוקים ובכללים, במוסכמות וכמובן מרדנות בהורים. בגיל זה מרבים המתבגרים לבדוק את הגבולות מחדש ולנסות ולמתוח את הגבולות הקיימים, לעיתים אף באופן קיצוני.
בשנים האחרונות בפרסומים של הרשות למלחמה בסמים, אנו עדים למגמה של עליה בשימוש בחומרים פסיכואקטבים בקרב בני נוער. אנו גם עדים לעליה בשימוש באלכוהול יחד עם ירידה בגיל תחילת צריכת האלכוהול. ישנם מספר הסברים המובילים בני נוער לשימוש בסמים ואלכוהול.
הורים רבים חוששים ומתלבטים האם ומתי להתערב בחייהם של ילדיהם המתבגרים. מחד, הם דואגים לילדיהם ויודעים כי לא תמיד ההחלטות שהם מקבלים הן החלטות שקולות ונבונות מספיק וכי הם מושפעים מאוד מלחץ חברתי. הנתונים אודות אחוזי השימוש של בני נוער בישראל בסמים ואלכוהול מוסיפים גם הם לדאגה. מאידך, הם חוששים כי אם יתערבו שלא כהלכה או קצת יותר מידי "יחפרו", הם עלולים "לאבד" את הקשר עם ילדיהם ובכך גם לאבד את היכולת לעקוב אחריהם ולדאוג שהם לא פוגעים בעצמם.
אם אתם שמים לב שהילד/ה שלכם משתמשים ואו נוגעים בדברים אסורים ואתם רוצים לסייע לו ולמצוא את הכיוון הנכון לעזרה, כדאי לבדוק על מרכז גמילה מסמים לנוער ואו אנשי מקצוע העוסקים בדבר. אנו מתמחים בעבודה עם בני נוער בסיכון עם נטייה לעבריינות ופשיעה.
מדובר בצוות שיכול להציל לכם את הילד. מרכז Steps הוא המקום המתאים ביותר עבור בני נוער שרוצים להתנקות מסמים ולמצוא דרך חיים חדשה.
אנחנו מציעים לכם אנשי מקצוע טיפוליים שמותאמים לגילם, שיבדקו ביחד איתם איזה מין סוג טיפול יכול לעבוד להם ולמצוא את הדרך חזרה לשגרה.

קצת על סמים, אלכוהול והתמכרות

מהם סמים? סם הוא למעשה כל חומר (בין אם אלכוהול, סמים, תרופות ועוד) המשנה את מצב התודעה של המשתמש בו.
התמכרות היא תלות שמפתח אדם בחומר או הרגל. השימוש הראשוני נועד לשכך ולהקל על קשיים רגשיים כמו חרדה, דיכאון, תחושת ריקנות /או מצוקה אחרת או כדי להשיג הנאה. כשהשפעת החומר פגה צפים שוב הקשיים הרגשיים ומועצמת תחושת היעדר ההנאה שנגרמה מהשימוש הראשוני. במקרים רבים, לאחר זמן מסוים נוצרת כמיהה חזקה לשוב ולחוש את ההנאה שבשימוש או לשוב ולשהות במצב בו הקושי רגשי נעלם.
כך נוצר מעגל קסמים ותחושה של צורך בלתי פוסק להשתמש ולחוות שוב את התגמול שמעניק החומר. קשה להפסיק באופן עצמאי מעגל זה, וניסיונות להפסיק את השימוש או פרקי זמן בהם האדם אינו נמצא תחת השפעת החומר מביאים להופעתם של סימני גמילה. סימני גמילה (קריז) נפוצים הינם: בחילות, כאבי ראש, סחרחורות, צמרמורות, חולשה, בעיות בעיכול ועוד.
התלות של האדם בחומר בא לידי ביטוי ומושפע מתהליכים המתרחשים במוח. החומר האחראי במוח לתחושת ההנאה (ולכמיהה לשוב לחוש את אותה ההנאה) הינו דופאמין.
חומרים שונים גורמים לייצור מוגבר של דופאמין ובכך להשאיר את המוח במצב מתמשך של צורך בפעילות מהנה ולהביא בכך להתמכרות. במקביל, המערכת האחראית על וויסות ועכבה של התנהגויות אינה מצליחה למתן או לעצור החלטות ומעשים שמפעיל האדם ללא שיקול דעת ושעשויים לפגוע בו. לסיכום, התמכרות היא הקצנה של הרגל או שימוש בחומר אשר מביא לתלות גופנית, נפשית ופיזיולוגית.

סימנים מעידים ונורות אזהרה

להלן כמה סימנים היכולים להעיד על שימוש לרעה ו/או התמכרות לחומרים בקרב בני נוער.

לעיתים, המתבגר שלכם יפגין סימן אחד או שניים, שהם נפוצים או מהווים חלק מגיל ההתבגרות (כמו למשל הסתגרות בחדר) ואין בהם בהכרח להעיד על התמכרות.

יחד עם זאת, כדאי ומומלץ לשים לב ולעקוב אחר שינויים בהתנהגות, בין אם מתונים ובין אם קיצוניים.

  • שינוי במערכות יחסים – התרחקות מחברים וותיקים ורכישת חברים חדשים כמו גם פגיעה ביחסים עם ההורים, בני משפחה או חברים שהקשר איתם היה משמעותי וקרוב
  • הפסקה של פעילויות פנאי, בילוי או פעילויות אחרות שנטל בהם חלק קבוע והיו משמעותיות עבורו.
  • הסתבכות עם החוק, נשירה ממסגרות קבועות, השתתפות בקטטות ועוד.
  • תגובות של התגוננות, כעס, התפרצויות זעם, הסתגרות, אשמה או חרדה לאור השמעת ביקורת על ההתנהגות שלו.
  • שינויים במצב הרוח, מעבר חד בין מצב רוח אחד למשנהו.
  • שינוי ופגיעה ביכולת הקוגניטיבית ובתפקוד הלימודי, החברתי, התעסוקתי (אם יש) וכדומה.
  • שינויים בתיאבון, הרגלי שינה.
  • הסתגרות בחדר.
  • היעלמות של כסף או חפצים מהבית. סימנים העשויים להעיד באופן ספציפי על שימוש בסמים:  
  • הימצאותם של חפצים לא מוכרים כמו דבק, בקבוקים חתוכים, קשיות, גפרורים, סירופ נגד שיעול וכדומה.
  • שינויים במצב העיניים – עיניים אדומות לאורך זמן, שינוי בגודל האישונים, רגישות לאור ועוד.
  • סירוב להיבדק על ידי רופא.
  • הופעתם של ריחות לא מוכרים.

אם זיהיתם כמה סימנים מהנ"ל ו/או ראיתם כי התנהגותו בתקופה האחרונה מקצינה ואינה מאפיינת אותו, מומלץ לפנות להתייעצות עם איש מקצוע על מנת להבין כיצד לעזור לו.

גורמים לשימוש

חלק מבני הנוער מגיע לשימוש בסמים או באלכוהול מתוך סקרנות. סקרנות איך זה ירגיש, על מה מדובר ועל מה כל הרעש וכן סקרנות לבדוק מה יקרה כאשר יעשו את הדבר האסור הזה.
גורם נוסף הדוחף מתבגרים להתנסויות אסורות עם סמים ואלכוהול הוא הרצון לעונג.
ישנם אחרים שמגיעים לשימוש מתוך רצון להיות חלק מקבוצה, להרגיש שייך, להרשים את קבוצת השווים ולפעמים אפילו רק כדי לקבל אישור חברתי ולא להיות דחויים.
הרצון לשייכות חברתית חזק ואף מערער אצל חלק מהמתבגרים את שיקול הדעת וסדרי העדיפויות ודוחק פעמים רבות הצידה את הרצון לרצות, להצליח ולהשיג מטרות אישיות שאינן עולות בקנה אחד עם האופנות החברתיות וציפיות הקבוצה.

סימנים מעידים ונורות אזהרה

מעבר לגורמי השימוש שיכולים להוות טריגר עבור כל מתבגר קיימים מתבגרים הנמצאים בקבוצת סיכון המעלה את סיכויים לצרוך חומרים אסורים.
בינהם 
מתבגרים עם הפרעת קשב וריכוז, מאחר ואחד המאפיינים המרכזיים של הפרעה זו היא התנהגות אימפולסיבית, מהווה ההפרעה גורם המאיץ את ההתנהגות המסוכנת. בנוסף, מתבגרים בעלי קשיים נפשיים כמו הפרעות חרדה (חרדה חברתית, חרדת מבחנים, חרדה כללית או ספציפית), הפרעות במצב הרוח כמו דיכאון על סוגיו, הפרעות אישיות, זהות וקשיים חברתיים ומשפחתיים נמצאים גם הם בסיכון. מתבגרים הסובלים מאחת ההפרעות שצוינו לעיל משתמשים בסם כתרופה עצמית, תרופה שמאפשרת להם כביכול חיים שקטים ומאורגנים יותר עם פחות חרדות ודיכאון, עם הרגשת ביטחון, פחות עכבות חברתיות ותחושת שייכות, גם אם כוזבת.

כמו כן, מתבגרים בעלי היסטוריה משפחתית של התמכרות, נמצאים גם הם בסיכון להגיע לידי שימוש בסמים ואלכוהול בגיל ההתבגרות.
עבור מתבגרים וצעירים אלו, הסמים נותנים מענה שלא מתאפשר עבורם בדרך הטבעית והנורמטיבית.

לרוב הצעירים לא משתפים את הסביבה או את המשפחה בתלות שנוצרה בסם או באלכוהול. לפיכך ישנה חשיבות רבה לאופן הטיפול.
בטיפול נכון על המטפל להעניק למתבגר תחושה של ביטחון, שלא שופטים או מאשימים אותו במצב כמו גם תחושה של הקשבה וקבלה.
הטיפול במתבגר עצמו בלבד איננו מספיק וישנו צורך לשלב גם טיפול במשפחה כגורם תומך ושומר.
על ההורים האחריות לעקוב אחר שינויים אלו אצל המתבגר ולעשות כל מאמץ לשמור על ערוץ תקשורת פתוח עם ילדם.

זה לא קל!

אנחנו מבינים אתכם. מאות מכורים שנגמלו בדרך מהירה, יעילה וממוקדת עברו אצלנו. והם היו בדיוק באותו המצב. אנחנו כאן לתת את ההכוונה הראשונית לגמרי ללא עלות כדי שתדעו מה לעשות עכשיו כדי להחזיר את החיים למסלול הנכון.

מאמרים שלנו

מרכז-גמילה-מסמים-ואלכוהול

מרכז גמילה מסמים ואלכוהול

מרכז גמילה מסמים ואלכוהול לפעמים נדמה שבעולם בו אנחנו חיים כולם מכורים למשהו – לבן או לבת הזוג, לקנויות או לגלישה באינטרנט. למעשה לא כל

קרא עוד »
מרכז-גמילה-מסמים

מרכז גמילה מסמים

מרכז גמילה מסמים משחר ההיסטוריה היו התמכרויות של אנשים לחומרים שונים. אם בעבר צריכה של סמים קשים כמו קוקאין או מורפיום הייתה חוקית – הרי

קרא עוד »
מרכז-גמילה-מאלכוהול

מרכז גמילה מאלכוהול

מרכז גמילה מאלכוהול התמכרות לאלכוהול אולי לא נחשבת להתמכרות קשה כמו התמכרות לסמים, אך היא עשויה להיות לא פחות מסוכנת ולפגוע קשות בחייו של המכור

קרא עוד »